Anna Smolar

Polsko-francuska reżyserka teatralna, tłumaczka.

Absolwentka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Paryskim-Sorbonne, ukończyła również szkołę aktorską i warsztaty reżyserskie w Sudden Théâtre. W 2001 roku założyła zespół La compagnie Gochka, z którym realizowała spektakle do 2004 roku.

W Polsce reżyserowała „Zamianę” Claudela w Teatrze Śląskim w Katowicach, „Maestro” według sztuki Jarosława Abramowa-Newerly’ego w Laboratorium Dramatu w Warszawie, „Jedną ręką” Joëla Pommerata w Teatrze Studio w Warszawie, paradokumentalny spektakl „Panią z Birmy” o Aung San Suu Kyi w Teatrze Polonia w Warszawie, „Enter” w Nowym Teatrze w Warszawie, „Bullerbyn” według „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, „Obcego” Alberta Camusa w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, „Wariatkę z Chaillot” Jean Giraudoux w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, „Pinokio” Joëla Pommerata w Nowym Teatrze w Warszawie, „Aktorów żydowskich” Michała Buszewicza w Teatrze Żydowskim, „Dybuka” wg Ignacego Karpowicza oraz zespołu aktorskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „Henriettę Lacks” w Nowym Teatrze w Warszawie, „Najgorszego człowieka na świecie” wg Małgorzaty Halber w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, „Kopciuszka” według Joëla Pommerata w Starym Teatrze w Krakowie, „Ośrodek wypoczynkowy” w Komunie//Warszawa, „Kilka obcych słów po polsku” Michała Buszewicza w Teatrach Polskim i Żydowskim w Warszawie.

Laureatka Paszportu Polityki 2016. W 2016 roku dostała nagrodę za reżyserię spektaklu „Dybuk” w ramach ministerialnego konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Spektakl „Aktorzy żydowscy” dostał w 2016 Grand Prix na festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie i główną nagrodę aktorską dla zespołu na festiwalu Kaliskie Spotkania Teatralne w Kaliszu. Spektakl „Henrietta Lacks” został nagrodzony w 2017 roku na festiwalach w Kaliszu (nagrody aktorskie) i Zabrzu (nagroda dla kolektywu).

W Teatrze Radia Tok FM realizowała sztukę „Jak pięknie było rzucać płytami chodnikowymi” Marka Modzelewskiego. Z Agnieszką Holland współreżyserowała „Aktorów prowincjonalnych” w Teatrze Im. Kochanowskiego w Opolu, z Jackiem Poniedziałkiem – „Enter” w Nowym Teatrze w Warszawie. Asystowała m.in. Krystianowi Lupie, Jacques’owi Lassallowi i Andrzejowi Sewerynowi. W filmie współpracowała z Agnieszką Holland przy „Copying Bethoveen”, z Kasią Adamik przy „Boisku bezdomnych”. Autorka tłumaczenia na język francuski książki Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia”.

fot. Magda Hueckel