WARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATYWARSZTATY

WARSZTATY ADiT

MasaErykaPaulina-zdj.-Maaolepsza
Paulina Eryka Masa
Iberystka, tłumaczka i dramatopisarka. Absolwentka Iberystyki ze specjalizacją translatoryczną w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W 2016 uzyskała dyplom Título de Bachiller nadawany przez Ministerstwo Edukacji, Kultury i Sportu Hiszpanii, a w 2019 otrzymała stypendium Rektora Uniwersytetu Gdańskiego dla najlepszych studentów. Studiowała też Italianistykę i Wiedzę o Teatrze. Stale współpracuje z zarówno hiszpańskimi, jak i południowoamerykańskimi uznanymi autorami takimi jak Lola Blasco, Paco Bezerra, Carla Zúñiga Morales, Dario Facal, Alfredo Staffolani czy Victor Sánchez Rodriguez. Współpracuje również z miesięcznikiem „Dialog” jako tłumaczka i autorka tekstów poświęconych dramaturgii najnowszej. Jej przekład monodramu pt. Spowiedź Don Kichota Loli Blasco wystawiony został w prapremierowo w Teatrze przy Stole w Dworku Sierakowskich w Sopocie w reżyserii i w wykonaniu Krzysztofa Gordona. Współpracowała jako konsultantka z zakresu języka włoskiego przy spektaklu Awantura w Chioggi w reżyserii Pawła Aignera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz współtworzyła spektakl La Pasionaria w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. W styczniu 2022 roku zrealizowała wraz z choreografem Tobiaszem Sebastianem Bergiem oraz aktorami Urszulą Kobielą i Michałem Jarosem czytanie performatywne Groomingu Paco Bezerry w ramach cyklu PC Drama w Klubie Żak w Gdańsku. W listopadzie 2022 roku napisała i zrealizowała czytanie performatywne Delty Wenus w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk. Jest dwukrotną półfinalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Zajmuje się przede wszystkim poetyką teatralną Angeliki Liddell.
zachozenko
Nina Zachożenko
Dramaturżka i twórczyni teatralna z Kijowa. Jest absolwentką teorii literatury i dramatu na Uniwersytecie Narodowym „Akademii Kijowsko-Mohylańskiej”. Współpracowała z teatrami rządowymi i pozarządowymi. Była m.in. tłumaczką i dramaturżką spektaklu „Philoctetes. The ancient rave” (Lwowski Teatr Dramatyczny im. Ł. Ukrainki, Lwów, 2020) oraz współautorką „People's commissariats” (2021, Teatr Publicist, Charków). Premiera jej sztuki „Siedem pierwszych dzieł Aliny” w Nowym Teatrze na Peczersku w Kijowie nie odbyła się z powodu wybuchu wojny w Ukrainie. Ostatnia premiera, spektakl „I’m Ok”, opowiadający o życiu nastolatków w okupowanej Buczy odbyła się 1 lipca 2022 roku w Charkowskim Teatrze Lalek. Po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę, napisała serię krótkich dramatów o poczuciu wolności i bezpieczeństwa w czasie wojny. Większość z tych tekstów została wykorzystana w sztuce „Ja, wojna i plastikowy granat”.

Opis warsztatów ↴

Agencja Dramatu i Teatru, założona przez Elżbietę Manthey (absolwentkę Uniwersytetu Wrocławskiego, wydziału kulturoznawstwa, specjalizacja – teatrologia), od 1995 roku promuje współczesną dramaturgię w środowisku teatralnym, w Polsce i za granicą. W zbiorach ADiTu znajdują się wybitne sztuki polskich i zagranicznych autorów w profesjonalnych przekładach literackich, wystawiane na scenach teatrów, uznane przez krytykę i cieszące się zainteresowaniem publiczności. Istotnym obszarem działalności ADiTu jest reprezentowanie autorów w zakresie praw autorskich osobistych i materialnych oraz profesjonalna opieka w tym obszarze. Służymy również teatrom informacją o prawach autorskich do sztuk oraz konsultacjami w ich wyborze: formalnym, tematycznym, obsadowym.

ADiT to także wydawnictwo, które ma na swoim koncie publikacje sztuk wybitnych autorów, między innymi Harolda Pintera, Jona Fossego, Hanocha Levina. ADiT wydało kilkadziesiąt antologii wybitnych autorów z wielu obszarów językowych. Jako częsty organizator prób czytanych i spotkań z autorami współpracujemy również w tym zakresie z instytutami kultury, m.in. z Austriackim Forum Kultury, Duńskim Instytutem Kutury czy Ambasadą Ukraińską oraz, rzecz jasna, z teatrami.

Od 13 lat organizujemy, wspólnie z Wydziałem Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej oraz Wydziałem Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi warsztaty DRAMAT W PROCESIE ROZWOJU.

Celem warsztatów jest włączenie autora, na zasadach partnerskich, w proces realizacji spektaklu (obecność autora na pierwszych próbach), rozwijanie w młodych twórcach teatralnych postaw szacunku dla praw autorskich w podejściu do tekstu współczesnego, przyzwyczajenie do komunikacji z autorem na temat zmian w tekście, uczenie się wzajemnego zaufania, które w czasach wszechogarniającej konkurencji ma znaczenie priorytetowe. Ważna jest również konfrontacja i wymiana doświadczeń podczas wspólnej pracy nad scenicznym kształtem tekstu dramatycznego na zasadzie partnerskiej pracy twórczej. Formuła warsztatów daje możliwość zainicjowania pracy nad powstaniem spektaklu teatralnego od momentu wyboru tekstu, poprzez twórczą dyskusję nad jego kształtem, po koncepcję scenicznej realizacji.

1-41
2-41
3-41
4-41
5-41
6-41
7-41
8-41
9-41
10-41
11-41
12-41
13-41
14-41
15-41
16-41
17-41-1
18-41
19-41
20-41
21-41
22-41
23-41
24-41
25-41
26-41
27-41
28-41
29-41
30-41
31-41
32-41
33-41
34-41
35-41
36-41
plakat_fundusz_celowy_420x297