PWST Kraków / Spektakle / Spektakle 30

Ja-jestem-nim

Według opowiadań Etgara Kereta
(8% z niczego, Rury, Tęskniąc za Kissingerem)

w przekładzie Agnieszki Maciejowskiej.

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Soslkiego w Krakowie

Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Dramturgia: Żelisław Żelisławski
Scenografia: Kaja Migdałek

Występują:
Katarzyna Dorosińska, Małgorzata Gorol, Martyna Krzysztofik, Kamila Kuboth, Bartosz Gelner, Marek Hucz, Jan Jurkowski, Sylwester Piechura, Wojciech Sikora, Łukasz Stawarczyk, Mateusz Trembaczowski.

Spektakl dyplomowy studnetów IV r. Wydziałów Aktorskiego.

„Etgar Keret jest pisarzem bezlitosnym dla kreowanych przez siebie bohaterów. Ukazuje ich w krótkich, migawkowych obrazach, rejestrujących momenty upokorzenia, porzucenia, rozczarowania, depresji lub iluzorycznego szczęścia, które zawsze ma posmak czegoś zapożyczonego i kiczowatego. Keret jest bowiem postmodernistą świadomym literackich i filmowych klisz, za pomocą których ludzie próbują nazywać i przedstawiać to, co rozumieją i odczuwają jako miłość. Świadomym zarówno zużycia tych klisz, jak i godnej podziwu trwałości, z jaką funkcjonują, pomimo nieustannych prób ich podważenia, obalenia, ośmieszenia.

Umieściliśmy dwadzieścia trzy wybrane przez nas opowiadania Kereta w ramach zewnętrznego i arbitralnego porządku czterech pór roku, zachowując indywidualny charakter poszczególnych narracji i nie łącząc ich w fabularną konstrukcję. Podzieliliśmy je na rozdziały, aby następując po sobie, wzajemnie się oświetlały, zamiast logicznie z siebie wynikać. Jak napisał Roland Barthes we wstępie do Fragmentów dyskursu miłosnego: „nie chodzi w tej książce o historię miłosną (czy historię jednej miłości), aby odwieść się od pokus szukania sensu, należało wybrać zupełnie nieznaczący porządek (…) nie należy «lekceważyć siły przypadku zdolnej płodzić potwory»; potworem byłaby w tym przypadku «filozofia miłości» wyłaniająca się z danego porządku figur tam, gdzie należy oczekiwać jedynie miłosnej afirmacji“.