AT WARSZAWA / Spektakle / Spektakle 33

MISTRZ I MAŁGORZATA

Michaił Bułhakow

Tłumaczenie: Irena Lewandowska i Witold Dąbrowski

Reżyseria i adaptacja: Waldemar Raźniak
Scenografia: Urszula Bartos-Gęsikowska
Kostiumy: Martyna Kander
Muzyka: Karol Nepelski
Ruch sceniczny: Liwia Bargieł
Asystent reżysera: Łukasz Borkowski
W muzyce do przedstawienia wykorzystano cytaty z utworów H. Berlioza, C. Saint-Saënsa, D. Szostakowicza i R. Straussa

Obsada:

M, Jeszua Ha-Nocri: Maciej Hanczewski, Stalin: Katarzyna Ucherska, Piłat: Kamil Maria Banasiak, Małgorzata, Jelena: Katarzyna Pośpiech, Iwan Bezdomny, Mateusz Lewita, Żdanow: Mateusz Łapka, Woland, Strawiński: Eryk Kulm, Azazello, Woroszyłow, asystent Strawińskiego: Jowita Stępniak, Behemot, Jagoda: Aleksander Sosiński, Korowiow, Mołotow: Malwina Turek, Berlioz, Hella, Mikojan: Łukasz Borkowski, Natasza, Kaganowicz: Kim Grygierzec

W nagraniu muzyki do przedstawienia wzięła udział Olga Rusin (sopran).
UWAGA: w spektaklu używane jest światło stroboskopowe.
Premiera 9 stycznia 2015, Teatr Collegium Nobilium

„Jedynym wyjściem było rozdanie majątku narodowego kolesiom – i tak zrobili. Przeprowadzili kryminalne przetargi ‚pod zastaw’ i za darmo, drogą oszustwa rozdali wszystko młodym ludziom, którzy stali się z dnia na dzień potężnymi biznesmenami. I w tym samym momencie zlikwidowali u nas, i to na zawsze, prawowitość prywatnej własności. (…) Powstał więc kryminalny system, w którym władza jest zrośnięta z własnością.

Mamy system, gdzie niezależnego biznesu nie ma, niezależnych pieniędzy nie ma, niezależnego społeczeństwa obywatelskiego nie ma. Niezależnych organizacji społecznych nie ma. Niezależnej polityki nie ma” – pisze o współczesnej Rosji Grigorij Jawliński.

Jak daleko rzeczywistość NEPu różni się od współczesności? Czy można tu mówić o wolności jednostki, o demokracji? Jak w takiej rzeczywistości mają się odnaleźć artyści? Jaką rolę odgrywa w niej religia i Bóg? Czy punkowy performans na tle ikonostasu jest wyrazem bezsilności, wołaniem o pomoc, czy zaczątkiem nowej rewolucji?

Wielką powieść Michaiła Bułhakowa traktujemy jako studium zmagania się jednostki z systemem – nie tylko totalitarnym. Wszak „wszelka władza jest gwałtem zadawanym ludziom”. Jest to również próba wprzęgnięcia metafizyki w proces odnowy społeczeństwa, nawet za cenę mitycznego paktu z diabłem. Kto jest Wolandem XXI wieku?

Strona internetowa spektaklu: www.tcn.at.edu.pl/mistrz-i-malgorzata/
Spektakl na facebooku:  www.facebook.com/events/685860751511900/