OPIS WARSZTATÓW

DRAMAT W PROCESIE ROZWOJU – warsztaty Agencji Dramatu i Teatru
Celem warsztatów jest włączenie autora, na zasadach partnerskich, w proces realizacji spektaklu (autor jest obecny już na pierwszych próbach), rozwijanie w młodych twórcach teatralnych postaw szacunku dla praw autorskich w podejściu do tekstu współczesnego, przyzwyczajanie aktorów do rozmowy z autorem na temat zmian w tekście, uczenie się wzajemnego zaufania, które w czasach wszechobecnej konkurencji ma znaczenie priorytetowe. Ważna jest również konfrontacja i wymiana doświadczeń podczas wspólnej pracy nad scenicznym kształtem tekstu dramatycznego. Formuła warsztatów daje możliwość zainicjowania pracy nad powstaniem spektaklu teatralnego od momentu wyboru tekstu, poprzez twórczą dyskusję nad jego kształtem, po koncepcję scenicznej realizacji.

Kuratorem tegorocznej edycji warsztatów jest Bartosz Cudak, sekretarz literacki Teatru Śląskiego w Katowicach im. St. Wyspiańskiego.

Autorzy ADiT:
Anna Dwojnych / Tekst: "Tele-Polacy, czyli ostatni seans w rodzinie"
Paulina Ilska / Tekst: "Ne me kite pa" 

Reżyseria czytania performatywnego: Katarzyna Kosajda, Paulina Sikora

fafa
Anna Dwojnych
Poetka, autorka dramatów i krótkich form prozatorskich. Absolwentka socjologii i filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zawodowo zajmuje się słowem jako korektorka, redaktorka, content writerka i copywriterka.
Publikowała w kilkudziesięciu magazynach kulturalnych, m.in. na łamach Lampy, Dwutygodnika, biBLioteki Biura Literackiego, 8 Arkusza Odry, Blizy, Frazy, Arterii, artPAPIERU, Elewatora, Wakatu, Cegły, Fragile, Fabulariów, Wyspy, Pola, Strony Czynnej, Tlenu Literackiego, Stonera Polskiego, Epei, zakład.magazyn, Plaża.Ciemnia i duńskim Det Poetiske Bureau. Slavisk Poesi oraz w antologiach, m.in. Wiersze i opowiadania doraźne 2019 (2019), 111. Antologia Babińca Literackiego 2016-2019 (2020), Poetki na czasy zarazy (2021). Wyróżniana lub nagradzana w ogólnopolskich konkursach poetyckich. Występowała na slamach. Autorka książek poetyckich: gadu gadu (2011), Wypadki z przypadkami (2019), Nocne zabawy w dużych miastach (2022), Pytania po śmierci i nurkowaniu (2024). Duńska wersja Pytań po śmierci i nurkowaniu (Døden og Dykning. Spørgsmål) w tłumaczeniu Pawła Partyki i Freja Larsena ukazała się dwa miesiące przed polską premierą nakładem kopenhaskiego wydawnictwa Det Poetiske Bureaus Forlag.
Debiutancka sztuka Tele-Polacy, czyli ostatni seans w rodzinie została wystawiona w czerwcu 2024 w Auli Uniwersytetu Gdańskiego jako spektakl dyplomowy grupy warsztatowej teatru studenckiego Standby Studio.
Twórcze inspiracje: środki masowego przekazu, filozofia języka, psychologiczne i socjologiczne ujęcia ciała i seksualności, filmy Larsa von Triera i twórczość Davida Lyncha.
45455
Paulina Ilska
Dziennikarka, pierwsze szlify zdobywała podczas festiwali teatrów alternatywnych w Łodzi. Edukatorka, m.in.: przez 10 lat prowadziła zajęcia w Monarze. Nieuleczalna teatromanka, uwielbia też prowadzić warsztaty z dziennikarstwa i twórczego pisania dla młodzieży. O teatrze, czasem też o literaturze i filmie, pisze do Magazynu Kulturalnego Kalejdoskop. Opublikowała tam też opowiadanie; „Dzikie jagody” (03/2020 - jako Pablo Pomado) i dwa opowiadania w Kwartalniku Artystyczno-Literackim „Arterie” („Co za bramą – Arterie 4/2009, „Jabłuszko” – Arterie 27/2020). Dostała II Nagrodę w Konkursie Scenariuszowym Bahama Films 2013 za scenariusz „W cieniu ognia”. Krótki utwór sceniczny „Dziecko na plaży”, napisany w ramach Nieformalnej Grupy Dramatopisarzy, był wystawiony w ramach Akcji Dotknij Teatru 2017 w Łodzi. „Ne me kite pa” jest jej pierwszą „pełnometrażową” sztuką teatralną.
REZYSERKA-Kosajda-zdjecie
Katarzyna Kosajda
Absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a także fotografii w Studium Fotograficznym przy Związku Polskich Artystów i Fotografików. 
Od 2021 roku jest studentką reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
121
Paulina Sikora
Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Studentka reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi.
Ukończyła kurs dokumentalny w Szkole Wajdy, podczas którego zrealizowała dokument pt. "Blisko ziemi", nagradzany na festiwalach krajowych i międzynarodowych.

Agencja Dramatu i Teatru ADiT:
Założona przez Elżbietę Manthey (absolwentkę Uniwersytetu Wrocławskiego, kulturoznawstwa, specjalizacji teatrologia), od 1995 roku promuje współczesną dramaturgię w środowisku teatralnym, w Polsce i za granicą. W zbiorach ADiTu znajdują się wybitne sztuki polskich i zagranicznych autorów w profesjonalnych przekładach literackich, wystawiane na scenach teatrów, uznane przez krytykę i cieszące się zainteresowaniem publiczności. Istotnym obszarem działalności ADiTu jest reprezentowanie autorów w zakresie praw autorskich osobistych i materialnych oraz profesjonalna opieka w tym obszarze. Służą również teatrom informacją o prawach autorskich do sztuk oraz konsultacjami w ich wyborze: formalnym, tematycznym, obsadowym. ADiT to także wydawnictwo, które ma na swoim koncie publikacje sztuk wybitnych autorów, między innymi Harolda Pintera, Jona Fossego, Hanocha Levina. ADiT wydało kilkadziesiąt antologii wybitnych autorów z wielu obszarów językowych. Współpracuje z instytutami kultury, m.in. z Austriackim Forum Kultury, Duńskim Instytutem Kultury czy Ambasadą Ukraińską oraz teatrami, jako częsty organizator prób czytanych i spotkań z autorami. Od 21 lat organizuje, wspólnie z Wydziałem Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej oraz Wydziałem Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi, warsztaty DRAMAT W PROCESIE ROZWOJU.

Agencja Dramatu i Teatru ADiT w roku 2025 obchodzi 30-lecie istnienia.

1
2-1
3-1
4
5
6
st
now
mini
11
eu
10
wr
12
maras
13
14
jar
medmed
17
18
22
szw
ppp
23
24
25
26
27
28
ddd
30
tvvp
31
32
35-1
36
40
37
fafaf
2plakat_zbiorczy_budzet_panstwa_B1