AST KRAKÓW BYTOM

BACHANTKI /
BAKCHAI

Choreografia: Daniela Komędera
Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec
Muzyka: Aleksandra Gronowska
Kostiumy: Patrycja Fitzet
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet
Reżyseria światła: Daria Kopiec
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak
Realizacja dźwięku: Tomasz Bienek

Czas trwania spektaklu: 2 godz.

Wykonanie elementów scenograficznych i obsługa sceny: Krzysztof Kowolik, Bartosz Napieracz
Koordynacja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies, Agnieszka Kasprzyk
Promocja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz
Asystent z obsady: Weronika Gotowska
Zdjęcia: Kama Rokicka
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz

Obsada:
Eliza Bilska - HARMONIA
Julia Bodziony - TEJRESJAS
Angelika Bosacka – DEMETER
Artur Gołuch – EROS / POSŁANIEC I
Weronika Gotowska – SEMELE
Nadine Gregor – INO
Rafał Karnicki – KADMOS
Natalia Koper - PERSEFONA
Ewa Kowalczyk – HERA
Weronika Manowska – AGAUE
Zuzanna Meyer – DIONIZOS
Paulina Michalska – SĘDZINA / GAJA / IZYDA
Aleksander Mitura – ZEUS
Michalina Pitry – AUTONOE
Aleksandra Płużyczka – EUROPA / POSŁAŃCZYNI II
Agata Skucińska – REJA / IZYDA / MARIA MAGDALENA
Dawid Sozański – PENTEUS
Michelle Stolarek – AFRODYTA / KYPRIS

 

f3f3
ff-1
kfmfk
kkk
Opis spektaklu
Spektakl dyplomowy inspirowany Eurypidesem to opowieść o zemście, o potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej. Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy. Dionizos swoją ekspansją seksualną zawstydza Penteusa. Jego działania oparte są na brawurze, prowokacji, natomiast Penteusa na lęku. Obaj reprezentują działania reaktywne wobec sytuacji, które ich spotykają. Są uwikłany w konflikty rodzinne i świadomie bądź nieświadomie wchodzą w rozgrywki, których podłożem jest chęć władzy. „BACHANTKI” to spektakl o roli tajemnicy w rodzinie i jej konsekwencjach, które obciążają cały ród. Ciężar tajemnicy sprawia, że członkowie rodziny nieświadomie przejmują pewną część bólu, rozpaczy, żalu, który nie może zostać otwarcie wyrażony. A to sprawia, że wewnętrzne konflikty narastają wewnątrz członków rodziny i społeczności, dochodząc do eskalacji i rozładowania, często niosącego tragiczne skutki. Energia seksualna wówczas zostaje przekierowana właśnie na rozładowanie emocjonalne napięć, a nie na wyrażanie miłości i szczęścia.
Choreografka Daniela Komędera wraz z reżyserką Darią Kopiec, kompozytorką Aleksandrą Gronowską i zespołem aktorskim reinterpretują tekst, patrząc ze współczesnej strony na tematy zawarte w klasycznej tragedii takie jak boskość w człowieku, odwet, namiętność, walka, pożądanie, lęk czy zawiść. Przypatrują się roli ofiary jako zakamuflowanej formie zemsty.
W spektaklu wykorzystuje się efekt świateł stroboskopowych. 
Partnerzy: Miasto Bytom, Teatr Rozbark, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, taniecpolska.pl, TVP3 
Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.
Specjalne podziękowania dla: 
Teatru Zagłębia w Sosnowcu za wsparcie spektaklu przez krawcowe #szyjemyzkulturą oraz Działdowskiego Bractwa Rycerskiego za wypożyczenie rekwizytów do spektaklu.
1-ELIZA_BILSKA

Eliza Bilska

2-JULIA_BODZIONY

Julia Bodziony

3-ANGELIKA_BOSACKA

Angelika Bosacka 

4-ARTUR_GOuUCH

Artur Gołuch

5-WERONIKA_GOTOWSKA

Weronika Gotowska

6-NADINE_GREGOR

Nadine Gregor

7-RAFAu_KARNICKI

Rafał Karnicki

8-NATALIA_KOPER

Natalia Koper 

9-EWA_KOWALCZYK

Ewa Kowalczyk 

10-WERONIKA_MANOWSKA

Weronika Manowska

11-ZUZANNA_MEYER

Zuzanna Meyer

12-PAULINA_MICHALSKA

Paulina Michalska 

13-ALEKSANDER_MITURA

Aleksander Mitura

14-MICHALINA_PITRY

Michalina Pitry 

15-ALEKSANDRA_PuUΩYCZKA

Aleksandra Płużyczka

16-AGATA_SKUCI„SKA

Agata Skucińska

17-DAWID_SOZA„SKI

Dawid Sozański

18-MICHELLE_STOLAREK

Michelle Stolarek