ORESTEIA
Reżyseria/zarządzanie procesami twórczymi: Michał Zadara
Scrum Masters (II WRD): Barbara Bendyk, Weronika Zajkowska, Krzysztof Zygucki
Tłumaczenie: Michał Zadara, Weronika Zajkowska, Krzysztof Zygucki, Barbara Bendyk, Bartosz Cwaliński, Filip Lipiecki
Współpraca przy kostiumach: Maja Piołunkowska, Daria Krawczyk
OBSADA:
Część I AGAMEMNON
Kamil Pudlik - STRAŻNIK / HEROLD / AGAMEMNON / AJGISTOS
Agnieszka Kijewska - KLITAJMESTRA
Angelika Smyrgała - KASANDRA
Bartosz Cwaliński, Bartłomiej Deklewa, Filip Lipiecki - CHÓR
Część II OFIARNICE
Bartłomiej Deklewa - ORESTES
Filip Lipiecki - PYLADES
Karolina Bednarek - ELEKTRA/CYLISSA/AJGISTOS
Wiktoria Krążek - KLITAJMESTRA
Bartosz Cwaliński - SŁUGA
Agnieszka Kijewska, Angelika Smyrgała, Marta Piętka - CHÓR
Część III ŁASKAWE
Bartosz Cwaliński - PYTIA/ORESTES
Filip Lipiecki - APOLLO
Wiktoria Krążek - DUCH KLITAJMESTRY
Angelika Smyrgała - ATENA
Bartłomiej Deklewa, Agnieszka Kijewska -URZĘDNIK SĄDU
Marta Piętka, Kamil Pudlik, Karolina Bednarek - CHÓR FURII/ŁASKAWYCH
Oresteia to inscenizacja równocześnie bardzo wierna wobec oryginału, jak i radykalnie współczesna. Jest to spektakl aktywnie współtworzony przez aktorki i aktorów, przez co Ajschylos brzmi aktualnie i bezczasowo. Równocześnie ta inscenizacja realizuje antyczną zasadę inscenizacji tragedii, według której jeden aktor odgrywał kilka postaci. Aby być jak najbliżej Ajschylosowego pierwowzoru, twórcy korzystają z oryginalnego tekstu w grece, tłumaczonego na potrzeby tego spektaklu na nowo. Michał Zadara wprowadza do teatru nowatorski paradygmat współpracy – Scrum. Jest to schemat efektywnego współdziałania stosowany w zarządzaniu projektami. Ten zestaw praktyk składa się ze spotkań, ról i narzędzi, które pomagają zespołom pracującym nad złożonymi problemami – jak stworzenie spektaklu teatralnego – lepiej zarządzać czasem i organizować pracę. Rezygnując z wielu czynności tradycyjnie przypisanych reżyser/kom i aktor/kom, artysta otwiera się na podmiotowość wszystkich osób uczestniczących w procesie, oferując im partnerskie relacje oraz konkretny schemat organizacji procesów twórczych, w którym współpracujące zespoły studenckie, producenckie i techniczne uczą się skutecznie realizować spektakl. Uprzejmie informujemy, że ten spektakl zawiera:
- przewracanie stołów z hukiem,
- opisy morderstw,
- postać w sytuacji niewolnictwa,
- inscenizacje walki i przemocy na scenie,
- opisy zabijania i gotowania małych dzieci,
- opis rytualnego morderstwa nastolatki,
- trzykrotne użycie pistoletu hukowego,
- trzy morderstwa sugestywnie odegrane przez aktorki i aktorów za sceną,
- opis rozczłonkowania martwego ciała,
- wzmiankę o nabijaniu na pal,
- prezentację drastycznych zdjęć,
- użycie głośnej muzyki i świateł, ale tylko raz i dopiero w przedostatniej scenie, na samym końcu spektaklu.
Czas trwania: 3 godz. (2 przerwy)
Kategoria wiekowa: 16+