WARSZTATY ADiT
Opis warsztatów ↴
Agencja Dramatu i Teatru, założona przez Elżbietę Manthey (absolwentkę Uniwersytetu Wrocławskiego, wydziału kulturoznawstwa, specjalizacja – teatrologia), od 1995 roku promuje współczesną dramaturgię w środowisku teatralnym, w Polsce i za granicą. W zbiorach ADiTu znajdują się wybitne sztuki polskich i zagranicznych autorów w profesjonalnych przekładach literackich, wystawiane na scenach teatrów, uznane przez krytykę i cieszące się zainteresowaniem publiczności. Istotnym obszarem działalności ADiTu jest reprezentowanie autorów w zakresie praw autorskich osobistych i materialnych oraz profesjonalna opieka w tym obszarze. Służymy również teatrom informacją o prawach autorskich do sztuk oraz konsultacjami w ich wyborze: formalnym, tematycznym, obsadowym.
ADiT to także wydawnictwo, które ma na swoim koncie publikacje sztuk wybitnych autorów, między innymi Harolda Pintera, Jona Fossego, Hanocha Levina. ADiT wydało kilkadziesiąt antologii wybitnych autorów z wielu obszarów językowych. Jako częsty organizator prób czytanych i spotkań z autorami współpracujemy również w tym zakresie z instytutami kultury, m.in. z Austriackim Forum Kultury, Duńskim Instytutem Kutury czy Ambasadą Ukraińską oraz, rzecz jasna, z teatrami.
Od 13 lat organizujemy, wspólnie z Wydziałem Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej oraz Wydziałem Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi warsztaty DRAMAT W PROCESIE ROZWOJU.
Celem warsztatów jest włączenie autora, na zasadach partnerskich, w proces realizacji spektaklu (obecność autora na pierwszych próbach), rozwijanie w młodych twórcach teatralnych postaw szacunku dla praw autorskich w podejściu do tekstu współczesnego, przyzwyczajenie do komunikacji z autorem na temat zmian w tekście, uczenie się wzajemnego zaufania, które w czasach wszechogarniającej konkurencji ma znaczenie priorytetowe. Ważna jest również konfrontacja i wymiana doświadczeń podczas wspólnej pracy nad scenicznym kształtem tekstu dramatycznego na zasadzie partnerskiej pracy twórczej. Formuła warsztatów daje możliwość zainicjowania pracy nad powstaniem spektaklu teatralnego od momentu wyboru tekstu, poprzez twórczą dyskusję nad jego kształtem, po koncepcję scenicznej realizacji.